088 8765433 korving@bellhayes.nl

De zorg is een wereld in beweging. De regelgeving is continue aan verandering onderhevig en mede als gevolg daarvan zijn er ingrijpende veranderingen voor hulpverlener en hulpbehoevende. Hoe kan je als zorginstelling inspelen, overleven en blijvend goede zorg bieden in dit veranderende landschap. Het is in de eerste plaats zaak om de gevolgen van de veranderende wetgeving goed in te schatten.

  • Welke invloed heeft de veranderende wetgeving op de zorg vraag.

Het antwoord is: veel. Wij richten ons hier slechts op 1 aspect. In hoeverre kan telecom en ICT ondersteuning en inspiratie bieden voor de veranderende zorg. Daarbij zijn diverse thema’s van belang.

Kosten besparen op oude verbindingen

De meeste zorginstellingen zijn ontstaan door het in de loop der jaren samenvoegen van vele kleinere organisaties. Er is vaak een situatie ontstaan dat niet precies meer is te achterhalen welke verbinding waarvoor dient. Er staan verbindingen op de factuur die er niet meer zijn of niet meer nodig zijn. Hierop zijn kosten te besparen en naar onze ervaring vrij veel zelfs.

Besparen op de KPN infrastructuur >>>

Een ander punt is dat vele verbindingen stammen uit het analoge of ISDN tijdperk van KPN. Zonder dat nu alles direct naar een IP omgeving moet worden overgezet is er vaak al een flinke kostenbesparing te realisten door de verbindingen die u wel nodig heeft om te zetten naar alternatieve leveranciers. Daar liggen de prijzen vaak gunstiger. Wij hebben hier aanzienlijke kostenbesparingen op gezien.

[iphorm_popup id=”16″ name=”Aanvraag voor contact i.v.m. kostenbesparing op ISDN en netlijnen”]Aanvraag voor contact i.v.m. kostenbesparing op ISDN en netlijnen >>>[/iphorm_popup]

Telecom en ICT ontwikkelingen maken andere zorg mogelijk

Of we het nu hebben over Self Care, Zorg op Afstand, Kangoeroe woningen, alle vormen van zorg worden in steeds grotere mate ondersteund door, of zelfs afhankelijk van, ICT middelen. De ontwikkelingen in ICT gaan steeds verder en de zorg ontwikkeld mee. Toch is succes niet verzekerd, het blijkt dat het uiteindelijke resultaat van nieuwe of bestaande ICT toepassingen nogal eens te wensen over laat. Maar waar is hiervan nu de oorzaak. Meestal niet de techniek op zich, en de mensen ook niet. Maar onvoldoende aandacht voor de combinatie mens en techniek, daar zit het risico.

Wat zijn de succes factoren

  • Het beschikken over de juiste kennis op alle vlakken, mensen, middelen, processen en dienstverlening.
  • Het formuleren van een heldere visie en doelen en doelstellingen.
  • Aansturing richting de organisatie door leiderschap.
  • Het in ruime mate betrekken van medewerkers en cliënten.
  • Het kiezen en uitvoeren van een geschikte implementatiestrategie.
  • Het blijven meten van gestelde doelen en doelstellingen.

[iphorm_popup id=”17″ name=”Aanvraag voor contact met professionele adviseurs in de zorg”]Aanvraag voor contact met professionele adviseurs in de zorg >>>[/iphorm_popup]

Mobiel tenzij

Ook ten aanzien van de werkomgeving van de medewerkers in de zorg gaan de verandering in rap tempo. Met de komst van de tablet kan het schrijfblok de prullenmand in. En “mobiel tenzij” doet de vertrouwde vaste telefoon verdwijnen. Werken in de zorg is steeds meer afhankelijk van ICT middelen. De ontwikkelingen in ICT gaan steeds verder en de zorg ontwikkeld mee. Toch is ook hier succes niet verzekerd, het blijkt dat het nieuwe of bestaande ICT toepassingen nogal eens slecht zijn afgestemd op de eisen en wensen van de medewerkers. Maar waar is hiervan nu de oorzaak. Meestal niet de techniek op zich, en de mensen ook niet. Maar onvoldoende aandacht voor de combinatie mens en techniek, daar zit het risico. Wat zijn dan die cruciale succes factoren:

  • Het beschikken over de juiste kennis op alle vlakken, mensen, middelen, processen en dienstverlening.
  • Het formuleren van een heldere visie en doelen en doelstellingen.
  • Aansturing richting de organisatie door leiderschap.
  • Het in ruime mate betrekken van medewerkers in een vroeg stadium.
  • Het kiezen en uitvoeren van een geschikte implementatiestrategie.
  • De mogelijkheid bieden aan medewerkers om te leren, te wennen en te adopteren.
  • Het blijven meten van gestelde doelen en doelstellingen.