Mobiel tenzij: wat is het

Als gevolg van grote aanbestedingen en met zeer scherpe aanbiedingen, hebben mobiele providers zich steeds meer geprofileerd op de mobiele telefonie markt. Hierdoor is mobiel telefoonverkeer tussen werknemers onderling aanzienlijk goedkoper geworden, het zogenaamde onnet mobiele telefonie verkeer. Soms tegen absurd lage abonnementskosten per maand. Reden voor organisaties om zoveel mogelijk van vaste telefonie af te stappen.

In plaats van vaste telefoontoestellen en een eigen telefooncentrale gaan organisaties over op mobile toestellen met een telefooncentrale in de cloud. De combinatie van mobiel tenzij met een eigen telefooncentrale en een zeer beperkt aantal vaste toestellen is ook een oplossing die we veel tegenkomen. Wie heeft er nog een vast toestel nodig? Het mobiel tenzij concept is geboren.

Waarom stap je over op mobiel tenzij

Een belangrijke reden is natuurlijk kosten. Maar welke factoren moeten meegewogen worden om een mobiel tenzij beleid te voeren. Alleen verbruikskosten? Bij het kijken naar verbruikskosten is het belangrijk in te kunnen schatten wat het belgedrag is naar buiten de eigen organisatie, het zogenaamde offnet verkeer. Mobiele operators die met scherpe aanbiedingen komen, baseren hun business case op offnet verkeer en verkeer dat van buiten komt naar de mobiele telefoon gebruikers van uw organisatie. Belt uw organisatie veel naar buiten, dan zijn de verbruikstarieven van vaste telefonie nog wel een stukje lager.

Dit is dus één van de tenzij ’s. Maar er zijn meer tenzij ’s:

Robuustheid van het mobiele toestel
Een mobiel toestel valt en is defect, de batterij kan leeg raken, en de smartphone heeft soms te maken met processor hick-up. Allemaal overkomelijk , maar het moet wel passen binnen de kaders waar het mobiele toestel voor wordt gebruikt. En natuurlijk moeten deze kosten eigenlijk in de business case worden meegenomen.

Gesprekskwaliteit
Niet voor elke toepassing binnen telefonie is het mobiele toestel altijd geschikt. Niet altijd is gesprekskwaliteit optimaal. Hinderlijke echo’s maken de communicatie in een klantgerichte omgeving minder geschikt. Ook is het belangrijk de mobiele dekking binnen de kantoorpanden vooraf vast te stellen, dan kan je nog maatregelen nemen om de dekking te verbeteren.

Kosten van mobiele toestellen
Afhankelijk van de omgeving gaat een mobiel toestel gemiddeld veel korter mee (tussen 1,5 en 3 jaar) dan een vast toestel. Hiermee zijn kosten gepaard. Niet alleen van aanschaf, maar ook registratie en het hele beheer.

Telefoniefuncties
Steeds meer telefonie functies worden door de mobiele providers geleverd, maar vooral functies in call center omgevingen lopen nog wel eens achter. Denk vooral aan spraak recording functies voor trainingsdoeleinden of om  juridische redenen. Status van het call center, informatie voor de call center agenten en supervisors zoals wachtrij informatie of koppelingen met ICT systemen.

Beheer van mobiele toestellen
Vooral de smartphone’s waarbij diverse applicaties kunnen worden geïnstalleerd moet al dan niet de nodige inspanning worden geleverd om de werking van het toestel te kunnen garanderen. Dit vergt wel kennis van de medewerkers.

Levert mobiel tenzij wat op

Jazeker, mobiel tenzij kan wel wat opleveren. Het kan zelfs veel opleveren. Maar waarvoor en hoe het moet worden gebruikt bepaalt in sterke mate wat het financieel betekent . Okay, kosten is één, maar flexibiliteit is een ander aspect. Een mobiele telefoon is uiterst flexibel. Het werkt bijna overal en voor een interim periode kan een mobiele telefoon snel en doeltreffend worden ingezet. Mobiliteit wordt uiterst efficiënt ondersteund met tevens een hoge bereikbaarheid. Als dat ook nog eens een kosten besparing met zich meebrengt, dan zijn dat de argumenten om mobiel tenzij binnen een organisatie uit te rollen.

Mobiele providers bieden steeds meer functies aan, dus het loont altijd om na te gaan of bepaalde functies wel of niet worden geboden alvorens zonder meer aan te nemen dat bepaalde functies niet worden ondersteund. En als de functies aan de wens kunnen voldoen dan kan de privé telefooncentrale misschien wel helemaal verdwijnen, of slechts nog beperkt worden tot een minimale configuratie. In ieder geval moet niet blind worden gestaard op gesprekskosten alleen, hoe aantrekkelijk deze ook lijken.

About the author

Leave a Reply