Vast mobiel integratie, het klinkt zo mooi. Maar heb je er ook wat aan? Nou lang niet in alle gevallen. Maar als ik de telecom aanbieders mag geloven kunnen we niet zonder. Is dat echt zo? Vroeger was het simpel, je had een vaste telefoon en een mobiele telefoon. Twee telefoonnummers, eerst belde je het vaste nummer en als er niet werd opgenomen belde je het mobiele nummer. En heel vroeger had je alleen een vaste telefoon. Als er niet werd opgenomen belde je gewoon de volgende dag nog een keer.

Het is wel duidelijk, de mobiele telefoon is de vaste telefoon compleet aan het verdringen. Ik heb geen wetenschappelijk onderbouwde getallen, maar uit ervaring weet ik dat bij veel organisaties momenteel 90% tot 95% van de nieuw aangeschafte telefoons een mobiel toestel is. Heel veel vaste toestellen worden er dus niet meer verkocht. En hierbij zie ik nauwelijks onderscheid tussen de overheid en het bedrijfsleven. Het lijkt er zelfs eerder op dat de overheid hierbij iets voorop loopt.

bellhayes-in-page-vaste-telefonieHet vaste- en het mobiele telefonie netwerk zijn twee volledig gescheiden werelden. Maar met wat technische trucjes lijkt het net of het één geheel is. Hierdoor wordt je mobiele telefoon ook je vaste telefoon. Je kan dan zelf bepalen met welk telefoonnummer je vanaf je mobiel gaat bellen, je 06 nummer of je vaste telefoonnummer. Het kan handig zijn het vaste telefoonnummer zakelijk te gebruiken en het 06 nummer privé. Alles vanaf één mobiel telefoon toestel.

Iemand die jouw vaste telefoonnummer belt, komt altijd gewoon op je mobieltje uit. Je weet dan dat dit zakelijk is. Dit vaste nummer kan je buiten werktijd bijvoorbeeld doorschakelen naar de receptie van je organisatie. De beller wordt dan gewoon verder geholpen, en jij geniet rustig van je vrije dag. Je kan je 06 nummer behouden voor privé doeleinden, of voor een beperkt deel van je collega’s die je ook buiten kantoor moeten kunnen bellen voor urgente zaken.

En als jij met je mobieltje iemand belt, dan ziet de ontvanger van het gesprek gewoon je vaste nummer in z’n scherm oplichten. Het lijkt alsof je van een vast nummer belt. Je 06 nummer blijft dan privé. Handig toch. Altijd op één nummer bereikbaar, zakelijk gebruik je het vaste nummer en privé het 06 nummer.

Een organisatie kan er voor kiezen om naar buiten alleen vaste nummers bekend te maken terwijl iedereen dan toch mobiel bereikbaar is. Dit noemen we het één-nummer principe.

bellhayes-in-page-mobielAl met al een mooie oplossing zou je zeggen. Toch doet niet iedereen hieraan mee. Er zijn namelijk ook een paar nadelen aan verbonden. De kosten voor vast mobiel integratie zijn flink hoger en het operationele
beheer is ingewikkelder, dus ook kostbaarder. Er zijn nogal wat, zelfs hele grote, organisaties die kiezen voor een andere aanpak. Geen-vast-mobiel-integratie!

Deze organisaties kiezen voor een oplossing waarbij alle medewerkers een mobiele telefoon met een mobiel telefoon nummer krijgen. Dus geen vast nummer en geen vast toestel meer. Tenzij het echt niet anders kan. In de praktijk betekent dit dat zo’n 95% van de medewerkers een mobiel krijgen. De overige 5% van de medewerkers krijgen geen mobiel en alleen een vaste telefoon. Denk hierbij bijvoorbeeld aan medewerkers van een receptie of een Klant Contact Centrum (Call Center).

In dit geval heeft dus het grootste deel van de organisatie een mobiel nummer. Alleen dat deel van de organisatie dat veel contact heeft met de buitenwereld heeft een vast telefoonnummer en een vast telefoontoestel. Collega’s onderling bellen altijd mobiel, dus via het 06 netwerk. Indien het Klant Contact Centrum een extern gesprek moet doorverbinden, dan bellen ze het 06 nummer van de collega.

Voor sommige organisaties kan geen-vast-mobiel-integratie een prima, kosten efficiënte oplossing zijn. Het is voornamelijk interessant voor organisaties waar de telefonische bereikbaarheid minder cruciaal is, of wanneer het klant contact via een speciaal ingericht Klant Contact Centrum verloopt. De gesprekskwaliteit van een vast toestel is nog altijd beter en stabieler dan die van een mobiele telefoon. Daarom wordt voor medewerkers die heel veel telefonisch contact met de buitenwereld hebben een vaste telefoon ingezet. Maar met de steeds verdere uitrol van High Definition voice gaat dit argument op den duur verloren. Op een Klant Contact Center (Call Center) worden ook altijd vaste telefoons ingezet. Dit heeft te maken met de speciale eisen zoals wachtrij informatie, kwaliteitsmetingen of gespreksopname mogelijkheden.

De beschikbaarheid van het mobiele netwerk is lager dan die van het vaste telefonie netwerk. Het is dus raadzaam om op elke locatie in ieder geval één vast toestel te plaatsen als back-up voorziening in het geval het mobiele netwerk uitvalt.

Voor meer informatie: e-mail: hofstee@bellhayes.nl / telefoon: 0642 624 687.

About the author