SIP is Hip ISDN is uit

De telecom providers proberen nieuwe klanten binnen te halen door ze over te laten stappen van het “oude” ISDN naar het “moderne SIP”. Het argument van de providers is dat SIP lijnen veel goedkoper zijn dan de huidige telefoonlijnen en dat de belkosten per minuut ook veel lager liggen. Wat moet u nu doen, SIP of ISDN.

Is dat wel zo en wat zijn de voor- en nadelen van de overgang naar SIP-netlijnen

De meeste organisaties hebben nog digitale ISDN en analoge lijnen. Deze lijnen komen via het traditioneel kopernetwerk bij de klanten binnen op het zogenaamde ISRA punt. Via dit ISRA punt is er een interne verbinding met de telefooncentrale van de klant. Zo kunnen klanten naar buiten met andere organisaties of personen bellen.

Hoe SIP werkt    

SIP staat voor Session Initiation Protocol. Het is een technologie om spraakverbindingen tot stand te brengen die over VoIP netwerken worden afgehandeld. SIP zorgt dat er een spraak verbinding komt, en Voice over IP zorgt ervoor dat het gesprek over de lijnen wordt getransporteerd. U hoeft dit gelukkig niet allemaal te begrijpen om er gebruik van te kunnen maken. Eenvoudig gezegd vervangt de SIP lijn de “oude” ISDN lijn.

Alles over het Internet

Op het Internet wordt komt alles samen, al het spraak verkeer en al het andere internet verkeer zoals email en het surfen. Alles wat met spraak verkeer te maken heeft wordt speciaal behandeld op het Internet, het krijgt altijd voorrang boven email en surfen om een goede kwaliteit van gesprekken te kunnen garanderen.

Wat zijn nu de voordelen van SIP

Door de hevige concurrentie tussen de providers is het veel voordeliger om een SIP-dienst af te nemen. De maandelijkse vaste kosten en de kosten voor het bellen liggen tot wel 30% lager. Daarnaast heeft de klant meer flexibiliteit doordat u zelf kunt bepalen hoeveel SIP-netlijnen u wenst af te nemen. U kunt er 30 nemen maar ook 33 of 99. Bij ISDN lijnen zit u vast aan vaste stappen, ISDN2, ISDN30 of meerdere ISDN30 lijnen.

SIP heeft ook nadelen

 SIP lijnen stellen andere eisen aan uw LAN netwerk en aan uw telefooncentrale. Dat betekent dat u voor investeringen komt te staan. Bovendien werkt niet elke telefooncentrale met SIP samen, zelfs de allernieuwste niet.

SIP certificering telefooncentrales

Elke type en elke versie van een telefooncentrale moet door uw eigen SIP provider worden gecertificeerd. Voordat u overstapt op SIP moet u echt zeker weten dat uw telefooncentrale door uw SIP provider wordt ondersteund.

Internet beveiliging

Tevens stelt SIP eisen aan de beveiliging van uw netwerk. Via SIP bent u namelijk verbonden met het Internet. Dit brengt risico’s van hackers met zich mee. U loopt het risico dat er een inbraak plaatsvind op uw netwerk. De gevolgen kunnen zijn dat er gebeld wordt op uw kosten, of erger nog, dat bedrijfsgevoelige informatie wordt gestolen. Ook kan er op deze wijze een virus in uw omgeving binnendringen.

Om dit tegen te gaan zetten we Session Border Controlers in, dit zijn speciale firewalls voor spraakverkeer. Dit zijn ingewikkelde dure apparaten en niet alle SIP providers zijn even royaal met de inzet ervan om kosten te besparen. Deze SBC’s moeten worden ingezet tussen de verschillende netwerken van de providers en in bepaalde situaties ook op de klant locatie. 

Faxen

Faxverkeer is eveneens een aandachtspunt bij SIP lijnen. Een faxapparaat kan niet goed overweg met SIP. Er zijn wel speciale adapters in de handel die tussen het fax apparaat en de SIP verbinding kunnen worden geplaatst. Wij bevelen echter aan om van fax servers gebruik te gaan maken of de faxen voorlopig op losse analoge lijnen te zetten.

About the author