088 8765433 korving@bellhayes.nl

De mogelijkheden Unified Communication VoIP telefooncentrales kunnen het werken een stuk eenvoudiger maken. Vele fabrikanten van telefooncentrales en telefonie oplossingen als Avaya, Mitel en Cisco maar ook Microsoft Lync en Google bieden soortgelijke functionaliteiten. Een groot punt van aandacht is echter de wijze waarop management en medewerkers met deze mogelijkheden omgaan. Meestal wordt het gewoon te beschikking gesteld en gebeurt er verder niets. Alleen een goed introductie programma en training zullen ervoor zorgen dat de mogelijkheden ook daadwerkelijk juist worden toegepast. Hieronder staat een beknopt overzicht van de mogelijkheden Unified Communication VoIP telefooncentrales.

Aanwezigheidsinformatie

Alle gebruikers binnen een onderneming die gebruik maken van Micorsoft Lync staan in de lijst van e-mail adressen, telefoonnummers etc. Deze lijst van personen, is de lijst van accounts die ook in Active Directory bekend zijn. Binnen MS Lync is nu bij elke persoon zichtbaar of die persoon aanwezig is, ingelogd is in zijn of haar computer systeem, in vergadering is omdat er een afspraak in outlook is, bezet, of inactief enzovoort. De status waarin een gebruiker zich bevindt is ook in te stellen door de gebruiker zelf. Hierom is enige discipline met het gebruik wel gewenst. Dit om de aanwezigheid/status informatie zo goed mogelijk te houden.

Chats

Alle personen in de contactlijst zijn te benaderen. Het is nu mogelijk met deze personen een chat aan te gaan. Het is hierom handig in de beschikbaarheid informatie eerst na te gaan of deze persoon ter beschikking is. Alleen dan is de chat pas zinvol. Hierdoor wordt de efficiëntie van communicatie vergroot.

Audio/Video

Het ook mogelijk audio en video communicatie op te zetten met personen uit de contact lijst.  Hierdoor wordt de drempel voor spraak en video vergaderen aanzienlijk verkleind. Tevens is het dan mogelijk computer schermen te delen, zodat met de persoon met wie u communiceert gezamenlijk aan een document kan worden gewerkt of eenvoudig informatie kan worden uitgewisseld.

Telefonie

Op het gebied van telefonie is veel mogelijk, dit is echter nog wel deels afhankelijk van het type oplossing, De traditionele leveranciers van telefonie oplossingen hebben hier toch wel de beste papieren. Gewoon bellen met een extern telefoonnummer is evident. Er zijn ook mogelijkheden om regels toe te passen op het belgedrag van de eindgebruiker. Dit om kosten te kunnen beheersen. Het komt nog wel eens voor dat een gebruiker zijn vaste telefoon doorschakelt naar zijn mobiel met alle kosten van dien. Met nieuwe regels kan een bedrijf dit beter controleren.

Mobiele gebruikers

Functionaliteiten voor mobiele apparaten met mogelijkheden voor  aanwezigheidsinformatie, chat, spraak en video zijn beschikbaar via apps. Daarnaast hebben gebruikers de mogelijkheid om deel te nemen aan een vergadering en zodoende video en inhoud van een vergadering live te volgen. Dit werkt eenvoudig via dataverbindingen als 4G en WiFi. Hiermee wordt de deur van bellen via de mobiele databundel en via WiFi op een kier gezet.