Ervaringen met interne bekabeling in een pand uit de jaren ‘90

Wij zitten met een kleine organisatie in een bedrijfsverzamelgebouw, het Transpolisgebouw in Hoofddorp. Het is een pand in de Haarlemmermeer in een druk bezette kantoorwijk. Het pand is in de jaren ’90 gebouw en heel erg goed onderhouden, het is een prachtige locatie en we zijn over alles tevreden. Behalve de interne bekabeling dan, die is sterk verouderd en van slechte kwaliteit. Onze mensen zitten meestal op locatie bij klanten, dus hele hoge eisen aan onze internetverbinding stellen wij niet. Maar de internet snelheid of überhaupt de aanwezigheid van internet bleek steeds vaker zo slecht dat werken op ons kantoor bijna onmogelijk werd.

Waardeloze internet snelheid op ons kantoor

We hebben over langere tijd speedtesten uitgevoerd en onze gebruikerservaring te kunnen staven. De uitkomsten van de metingen varieerden natuurlijk maar de resultaat van onderstaande meting was niet ongebruikelijk. Toch redelijk opmerkelijke meetresultaten met onze 10Mb/s 1:1 internet verbinding. Een ping van 108 seconden, dat is de halve wereld rond en een download snelheid van 0,73Mb/s en een upload van 0,38Mb/s. Wat kan je daarmee.

Schermafbeelding 2014-09-09 om 13.35.37

De gebouw eigenaar vind zichzelf niet verantwoordelijk voor de interne bekabeling

Wij hebben onze ervaring en storingen gemeld bij onze internet provider Tele2 en onze gebouw eigenaar, die naam noem ik maar even niet. Om een heel lang verhaal kort te maken. De gebouw eigenaar voelt zich niet verantwoordelijk voor de koper infrastructuur. Dat de kwaliteit slechter word en dat het storingsgevoelig is geeft hij toe maar hij kan of wil er niets aan doen. We kunnen wat hem betreft wel overstappen op een internetprovider waar hij een relatie mee heeft en dan wil hij wel een glaskabel naar onze verdieping aanleggen en betalen. Wij vinden dat geen goed idee omdat wij een bestaand contract hebben met Tele2 en van gedwongen winkelnering met de te hoge tarieven worden we ook niet vrolijk.

Duo onderzoek door Tele2 en NDI naar de kwaliteit van de interne bekabeling

Wij hebben toen dus maar door Tele2 en NDI een onderzoek laten instellen naar de exacte situatie van de interne koper bekabeling. Dat leverde voor ons interessante informatie op.

Ons gebouw heeft een op koper gebaseerde bekabeling en daar is niets mis mee. Met koper is helemaal niets mis, je kan er uitstekend over bellen en de te behalen internetsnelheden zijn meer dan voldoende. Maar in ons gebouw hebben we te maken met een sterk verouderde infrastructuur. Het is een Cat 5 koper bekabeling met ouderwetse en storingsgevoelige pactpanelen. Tussen het ISRA punt in de kelder en ons kantoor op de 7de verdieping voert de bekabeling langs maar liefst 5 van deze patch panelen. De bekabeling is afgewerkt op elk van deze 5 ouderwetse patch panelen. Deze patch panelen hebben geen stekkers maar elk draadje is apart afgewerkt. Elke wijziging op een patch paneel levert gegarandeerd een storing op een andere verbinding op.

LASpluspatchpaneel 2

Tegenwoordig vinden we dit een merkwaardige constructie maar in de jaren ’90 was dit niet ongebruikelijk. Voor spraak maakt het namelijk allemaal niet zo veel uit en de wereld van de datacommunicatie en internet zag er toen nog heel anders uit met veel lagere snelheden. De patchpanelen van tegenwoordig zien er ook volkomen anders uit. Ze zijn om te beginnen voorzien van RJ45 stekkers en niet meer van losse draadjes.

Snelheidsverlies internet tussen de 70% en 90% door verouderde interne bekabeling

Tele2 en NDI hebben een meting uitgevoerd op het ISRA punt en het blijkt dat de internetsnelheid 10 Mb/s is. Op de 7 verdieping blijft daar dus maar bar weinig van over. Op een goede dag meten wij nog een snelheid tussen de 3 en 4 Mb/s en op een slechte dag blijven we ver onder de 1 Mb/s steken. Een schrikbarend resultaat lijkt mij.

Hoe gaan we nu verder met onze internetverbinding

De vraag is hoe nu verder, wij willen namelijk gewoon werken op kantoor en dat is nu bijna onmogelijk. Het gebouw waar wij in zitten heeft geen interne glasbekabeling waar we gebruik van mogen maken. Maar alleen wij er ook internet verbindingen verplicht bij afnemen. Daar voelen we weinig voor omdat we nog een lopend contract met Tele2 hebben en we voelen dit als gedwongen winkelnering. Daarnaast hebben wij een eigen telefooncentrale op ons kantoor geïnstalleerd die ook over koper gaat. Daar hebben we tot nu toe geen klachten over maar dit kan zo maar ineens veranderen.

Misschien is 4G een oplossing voor ons

Met onze waardeloze internetverbinding op kantoor (sorry, goede internetverbinding van Tele2 maar waardeloze interne bekabeling) gebruik ik natuurlijk al lang stiekem de hotspot functie van mijn Samsung 4G telefoon. 4G internet op je mobiel levert leuke snelheden op. Interne bekabeling of 4G, dat is keuze waar we eens over moet gaan nadenken.

Screenshot_2014-09-21-13-32-19

Met een download snelheid van 48mb/s hoor je mij niet klagen, daar steken de resultaten van onze vaste internetverbinding toch wel schril bij af. Gelukkig heb ik de rekening nog niet gezien…

Een proef met een 4G hotspot van KPN op kantoor

Als telecom/ICTadviesbureau heb je natuurlijk altijd goede relaties met de leveranciers in de markt. Dus heb ik mijn vast contactpersoon bij KPN maar eens een email gestuurd of wij op hun kosten een proef met 4G mocht doen. Eens kijken of het echt werkt voor de kleinere kantooromgevingen. Het duurde even maar toch kreeg ik een positieve reactie. We gaan het een maand testen. Volgende week wordt de 4G SIM kaart gebracht.

Volgende week meer over de ervaringen met 4G voor een kantooromgeving

About the author

Leave a Reply