088 – 876 54 32 hofstee@bellhayes.nl
Select Page

De keuze tussen het aanschaffen van Hosted VoIP of een eigen telefooncentrale of een is sterk afhankelijk van uw situatie. Hieronder volgt een opsomming van voordelen die vaak worden genoemd ten gunste van Hosted VoIP, er zijn echter wat kanttekeningen bijgeplaatst.

Over het algemeen is het voordeel voor Hosted VoIP bij kleinere en middelgrote ondernemingen of locaties een logische keuze. Grotere ondernemingen hebben vaak wat meer technische kennis in huis, de middelen om zelf te investeren en specifiekere wensen die alleen met een eigen oplossing zijn in te vullen.

Kostenbesparingen

  • Met Hosted VoIP bespaart u 40% tot 70% op de kosten van zakelijk belverkeer en abonnementskosten.
  • U kunt deze besparing ook realiseren met uw eigen telefooncentrale. Vervang uw  bestaande ISDN verbinding door een Internet verbinding en sluit aan bij een provider die goedkopere tikken aanbiedt.

Schaalbaarheid

  • Hosted VoIP groeit en krimpt mee met uw organisatie. Uitbreiding van IP-aansluitingen en toestellen zijn snel en eenvoudig geregeld.
  • Bij een Hosted  VoIP dienst moet u bijna altijd zelf de toestellen aanschaffen, dus bij krimp of groei is dit uw eigen investering.

Hoge betrouwbaarheid

  • Intelligente IP-netwerken van zijn betrouwbaar en worden op meerdere datacenters met uitgebreide brand, stroom en antidiefstal voorzieningen gehost. Het risico van uitval van de onderliggende infrastructuur is daardoor minimaal.
  • Niet alle Hosted VoIP diensten zijn even betrouwbaar. Er zijn leveranciers die daadwerkelijk goed hebben geïnvesteerd in meerdere veilige datacenters, deze kunnen hoge betrouwbaarheid bieden. Er zijn echter ook leveranciers die minimaal hebben geïnvesteerd, dit gaat ten kosten van betrouwbaarheid en security.
  • Security speelt een belangrijke rol bij VoIP, hackers kunnen slecht beveiligde Hosted VoIP centrales manipuleren en op uw kosten bellen of bij uw gegevens. Maar dit geldt natuurlijk ook voor de beveiliging van uw eigen VoIP centrale.

Flexibiliteit

  • De telefoontoestellen zijn niet aan een centrale verbonden en daardoor niet afhankelijk van de werkplek of de medewerker. Het verhuizen van medewerkers is dus bijzonder eenvoudig.
  • Dit voordeel is eveneens van toepassing indien u uw eigen VoIP centrale op uw eigen locatie plaatst.
  • De flexibiliteit bij een eigen VoIP centrale is eigenlijk veel groter, er zijn oneindig veel opties en u kunt alles precies zo inrichten zoals u dat zelf wenst. Hosted VoIP diensten zijn vrij beperkt met hun mogelijkheden, u kunt u alleen kiezen uit een beperkt aantal standaard mogelijkheden.

Lage investering

  • Hosted telefonie biedt uw organisatie de functionaliteiten en voordelen van een geavanceerde telefooncentrale. Deze wordt centraal gehost en benut door meerdere klanten. Hierdoor zijn de eenmalige investeringen beperkt.
  • Bij een Hosted VoIP dienst hoeft u niet te investering in de centrale, echter de toestellen dient u wel zelf aan te schaffen. Daarnaast komen er natuurlijk installatie kosten bij kijken.

Vaste maandlasten

  • U betaalt slechts een vast maandelijks bedrag op basis van de gewenste functionaliteiten en het aantal medewerkers en telefoontoestellen.
  • U betaald vaste maandlasten voor het gebruik van de Hosted VoIP centrale, de kosten voor het belverkeer zijn variabel en afhankelijk van het gebruik. Indien u een eigen VoIP centrale aanschaft dient u wel te investeren, maar over het algemeen heeft u deze investering er binnen 3 jaar uit ten opzichte van een Hosted VoIP dienst.