088 8765433 korving@bellhayes.nl

De functioneel beheerder VoIP houdt zich bezig met het beheren van de informatievoorziening van de VoIP applicaties binnen een organisatie. De VoIP applicaties worden gebruikt door de medewerkers en de organisatie en moeten aan veranderende eisen worden aangepast. Het inventariseren en beschrijven van deze wijzigingen, het (laten) doorvoeren van de voorgestelde wijzigingen en het controleren of deze wijzigingen juist zijn doorgevoerd behoort tot het takenpakket van de functioneel beheerder.

De functioneel beheerder is vaak overall verantwoordelijk voor de VoIP applicaties, zoals kosten, gebruikerstevredenheid en performance. Ook is de functioneel beheerder vaak verantwoordelijk voor het volgen van de functionele ontwikkelingen in de markt.

De functioneel beheerder heeft intensief contact met de gebruikers van de VoIP applicaties, de applicatie beheerder en de technisch beheerder. Er is vaak ook redelijk intensief contact met (mogelijke) leveranciers, met name bij vernieuwingen.

Zelf doen of uitbesteden

De functie functioneel beheerder wordt normaal gesproken niet door de leverancier van de VoIP applicaties uitgevoerd. Het inzetten van eigen personeel heeft echter de voorkeur omdat een goede kennis van de structuur en werking van de organisatie alsmede het onderhouden van goede en frequente contacten met de medewerkers noodzakelijk is. Deze functie is te combineren met applicatiebeheer van andere soortgelijke applicaties. Inschatting van de werkzaamheden is 1 dag in de week voor grotere organisaties vanaf 1000 medewerkers. Er is beperkte technische kennis nodig voor het invullen van deze functie, belangrijker zijn de vaardigheden om techniek te kunnen vertalen in functies en vice versa. Het onderhouden van contacten en het spreken van de taal van de gebruikers is cruciaal. Het functioneel beheer kan, maar hoeft zeker niet onder de verantwoording van de ICT afdeling te vallen.