Heb je alles wel bij je als je ‘s ochtends de deur uit gaat? Huissleutels, autosleutels, kantoorsleutel, rijbewijs, pinpas, tankkaart, toegangspasje, laptop, smartphone, ov-chipkaart……. etc?

Ja, ja, je sjouwt heel wat mee op een dag. Heeft u soms ook niet het gevoel dat je portemonnee steeds dikker wordt van al die verschillende pasjes. We dragen dagelijks een broekzak of handtas vol plastic bij ons. Op zich is het allemaal waardeloos materiaal maar tegelijk is het onmisbaar in ons dagelijks leven. Geen wonder dat de dames een flinke handtas nodig hebben en de “Man-bag” weer terugkeert in de mannenmode.

In al die pasjes en sleutels zit steeds meer techniek verborgen. Denk aan de contactchips in al onze pasjes, de proximity-tags in onze sleutel etc. Met al die techniek worden we voorzien van talloze diensten. Maar helaas werken al die diensten nog veel te vaak geheel zelfstandig en los van elkaar. Gelukkig begint daar zo langzamerhand verandering in te komen, want ontwikkelaars zijn druk bezig om steeds meer diensten en technieken te bundelen.

Zo zijn KPN en Vodafone begonnen met het bundelen van de ov-chipkaart op de mobiele telefoon. De ov-dienst wordt op de simkaart geladen waardoor de smartphone een ov-chipkaart is geworden. Volgens één van de programmamanagers van Translink is het nu nog een proef maar de verwachting is dat dit slechts een formaliteit is. Bij de initiële introductie zullen ook vast nog wel wat kinderziektes aan het licht komen maar die worden ongetwijfeld opgelost. Wie straks met de trein, bus, tram of metro reist haalt zijn mobiele telefoon langs de in- en uitcheck zuilen in plaats van de ov-chipkaart.

De introductie van de ov-dienst op de smartphone kwam recent in het nieuws, maar er zijn al veel meer diensten die in de smartphone terecht zijn gekomen. Betalen met de smartphone kennen we bijvoorbeeld al veel langer. Navigatiesystemen zijn niet meer weg te denken en Clouddiensten zijn inmiddels ook al onmisbaar geworden. Zo worden er steeds meer en steeds vaker combinaties gemaakt om techniek en diensten zoveel mogelijk te bundelen. De smartphone is een dankbaar toestel omdat hier al heel veel diensten bij elkaar komen. Vaak zijn dit nog losse apps voor specifieke toepassingen, maar je ziet een duidelijke trend om steeds vaker onderlinge koppelingen te maken om informatie te kunnen uitwisselen, te combineren of te verrijken.

Wie een klein beetje fantasie heeft kan al snel talloze mogelijkheden zien die hierdoor binnen handbereik komen. Voor de hand liggend zijn bijvoorbeeld koppelingen met agenda’s, planning, route planners, reisadvies, … om er zo maar een paar op te noemen.

Waar tot dusver de portemonnee één van de belangrijkste attributen was die we bij ons moeten dragen, wordt deze langzaamaan vervangen door de smartphone. Het zou zomaar kunnen zijn dat de smartphone straks onze portemonnee overbodig maakt.

Telecom-verantwoordelijken doen er goed aan om de mogelijkheden van de smartphone en de tablets niet te onderschatten. Ze zullen zich snel ontwikkelen tot een onmisbare schakel in de ICT-dienstverlening binnen de organisatie. Laat het u niet onverwachts overkomen, anders lopen uw medewerkers straks nog met stapels plastic op zak terwijl uw concurrenten slechts een smartphone hebben voorzien van alle gemakken.

Voor meer informatie: e-mail: info@bellhayes.nl / telefoon: 0642 624 687.

About the author

ICT Consultancy, project management, training, specialist in telecommunications, mobility, mobility management, IT en Telecommunicatie intergratie projecten, business consultant.