088 – 876 54 32 hofstee@bellhayes.nl
Select Page

Acceptatie test

Het aanschaffen van een nieuwe telefooncentrale is niet altijd eenvoudig en eventueel nieuwe functies die u voorzien heeft om binnen uw organisatie in te voeren moeten na behoren werken. Dat is niet altijd eenvoudig. Door de hoge mate van complexiteit en veelheid aan functies worden zaken nog wel eens over het hoofd gezien. Het is daarom verstandig met de leverancier die de installatie heeft aangelegd een acceptatie test te doen, zodat u er zeker van kan zijn dat na oplevering alles naar behoren functioneert. Het is belangrijk dat u naast begrip van de standaard functies van het systeem u tevens goed inzicht heeft in de nieuwe functies die het systeem u bieden. U kunt dan met uw leverancier afspreken dat u na implementatie de installatie  dan pas zal accepteren als de acceptatietesten succesvol zijn verlopen. Indien u binnen uw organisatie niet voldoende expertise heeft om acceptatietesten op te stellen is het verstandig hiervoor expertise in te huren.

Een acceptatie test en protocol van oplevering is een geheel. Het protocol van oplevering gaat over meer zaken die bij oplevering aanwezig moeten zijn. Hier gaat het om documentatie ,  juist geleverde kwantiteiten, installatie van de juiste producten etc. Het protocol van oplevering is in feite het protocol dat borg staat voor de juiste levering in kwaliteit en kwantiteit. Het protocol van oplevering is een ondertekend document en daarmee een vrijwaring voor de leverancier met betrekking tot geleverde producten en diensten. Na ondertekening door de klant zal normaal gesproken de facturatie starten.

Beheer fase

Na oplevering van de nieuwe VoIP oplossing treed  de beheer fase in, storingen, mutaties, nieuwe functionaliteiten, performance metingen, kosten. Allemaal zaken die vooraf goed geregeld moeten worden.